Zabawy słuchowe to bardzo ważny element w całościowym rozwoju dziecka.
Każdy logopeda wie, że na długo, długo przed tym, nim dziecko rozpocznie naukę szkolną i na długo przed tym, nim będzie doskonaliło słuch fonematyczny (mowny), konieczne są zabawy słuchowe.
Jakie zabawy słuchowe sprawdzają się najlepiej? Najprostsze!
Propozycje do wykorzystania w codziennych aktywnościach z najmłodszymi dziećmi znajdziecie poniżej.
Zabawy rozwijające uwagę słuchową
- Zabawa: „Co słyszą moje uszy?”
Porównywanie wrażeń słuchowych z zasłoniętymi i odsłoniętymi uszami. Np. mówimy słowo lub zdanie, a następnie dziecko ma zasłonić uszy i jeszcze raz powtarzamy – dziecko porównuje. Oprócz naszego głosu można wykorzystać dźwięki przedmiotów, otoczenia – na spacerze słuchamy szumu drzew, śpiewu ptaków, a potem zakrywamy uszy. Porozmawiaj z dzieckiem o różnicach (jeśli jeszcze nie mówi, sama opowiedz o swoich wrażeniach z tego doświadczenia)
- Zabawa „Rozpoznaj dźwięk”
Zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp. Mama, tata prezentuje dźwięki przedmiotów i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie.
- Różnicowanie dźwięków
Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek lub instrumenty. Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk. Jaki dźwięk słyszysz?
Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki?
Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki.
- Odtwarzanie rytmów granych na bębenku lub innym przedmiocie.
głośny, cichy, cichy – głośny, cichy, cichy
cichy, głośny, głośny – cichy, głośny, głośny
cichy, cichy, głośny, głośny – cichy, cichy, głośny, głośny
- Lokalizacja dźwięku
Dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon, grająca zabawka…).
- Identyfikacja dźwięku
„Rozpoznajemy odgłosy” – z klatki schodowej, podwórka, drugiego pokoju, np. słyszę jadący samochód, gra telewizor, w kuchni włączony jest czajnik, w łazience szumi woda, itp. W innej wersji tej zabawy możemy wykorzystać karty z onomatopejami (wyrazami, które naśladują dźwięki). Zestaw takich kart można zakupić tu
- Uważne słuchanie
Włączamy znaną melodię lub nucimy. Dziecko odgaduje tytuł lub słowa piosenki.
Miłej zabawy 🙂
zdjęcia na licencji CC0 i własnego autorstwa